Thursday, October 16, 2008

Final Exam...


Begitu cepat dan pantas masa berlalu, sedar tak sedar tak lama lagi semua pelajar ijazah sarjana muda usim tidak kira dalam bidang apa sekalipun akan menempuh peperiksaan akhir semester. Tidak terkecuali juga diriku. Pastinya telah ramai antara mahasiswa dan mahasiswi telah mula,sedang atau akan memulakan ulangkaji mereka sebagai persiapan untuk menghadapi saat yang 'getir' apabila menjawab soalan dalam dewan 'peperangan' nanti.

Bila berbicara soal peperiksaan pastinya masing-masing mempunyai pandangan mreka tersendiri. Ada yang seronok, takut, bimbang tidak kurang pula ada yang sampai demam apabila menjelangnya saat peperiksaan. Mungkin dari situlah agaknya timbul istilah demam peperiksaan. Apapun jawapannya, insan bernama pelajar tidak akan dapat lari daripada hakikat demikian.

Peperiksaan menentukan sejauh mana tahap hafalan dan kefahaman seseorang pelajar sepanjang pengajian tidak kiralah di peringkat sekolah ataupun universiti. Tetapi persoalan yang sering bermain di minda mungkin sesetengah daripada kita ialah adakah kita menuntut ilmu hanya semata-mata kerana peperiksaan?

Harus diingatkan bahawa peperiksaan hanya merupakan kayu ukur sejauh mana tahap ilmu yang kita pelajari. Tanggapan anda silap jika menganggap peperiksaan merupakan segala-galanya. Apa lebih penting saya rasa sejauh mana pengamalan kita terhadap ilmu yang kita pelajari. Pepatah pun ada mengatakan "ilmu tanpa amal ibarat pokok yang tidak berbuah".

Akhirul kalam, selamat menempuh peperiksaan kepada semua sahabat seperjuangan. Moga Allah memberkati ilmu yang dipinjamNya kepada kita. Moga Allah mempermudahkan segala urusan kita.....amiin.

0 comments: