Thursday, October 30, 2008

Masa......Koreksi Diri...


Berbicara tentang masa membuatkan aku termenung seketika. Apa tidaknya, terasa penyesalan pada diri lantaran masa yang berlalu namun tidak kumanfaatkan sepenuhnya. Paling menyedihkan, anugerah masa yang dipinjamkanNya itu terkadang kosong tanpa pengisian. Ya Allah, lalainya diri ini....

Teringat kata-kata seorang akhi yang kusegani katanya,"orang yang sibuk itulah orang yag mempunyai masa sedangkan orang yang tidak sibuk sentiasa memberi alasan tiada masa." Kata-katanya sering menjadi azimat pada diriku. Terbukti bahawa jika seseorang yang mempunyai tugasan yang banyak, pastiya dia akan menyusun segala tugasannya dengan bijak dan bagi yang beralasan, sebaliknya akan berlaku.

Sering kali berlaku konflik pada diri ini lantaran panjang angan-angan tentang masa. Diri hanya pandai menyusun gerak kerja menggunakan minda sedangkan pelaksanaan terhadap sesuatu kerja itu teramat kurang. Bila difikirkan di mana silapnya? Adakah diri kurang bermotivasi atau faktor persekitaran yang kurang membantu? Inilah saatnya koreksi diri.

"Sesungguhnya dua perkara yang tidak mungkin berlaku kata Nabi saw, orang yang telah meninggal dunia, hidup semula dan masa yang berlalu yang tidak mungkin akan kembali..."




0 comments: